Inleiding

Bergjes Peek A Boo is een kleinschalige kinderopvang aan huis voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Er zijn maximaal 6 kinderen onder de 10 jaar aanwezig tijdens de opvang. Ons eigen gezin bestaat uit 6 kinderen en 2 volwassenen. De jongste 2 kinderen draaien nog mee in de opvang.

Alle personen boven de 18 jaar zijn in bezit van een geldig VOG voor de opvang.

De gastouder heeft een geldig EHBO voor kinderen diploma en zorgt jaarlijks voor een opfriscursus

 

Opvanglocatie

Leefruimte

Beneden is er een ruime woonkamer met hal en keuken aanwezig. Behalve in de keuken mogen de kinderen hier vrijspelen. De allerjongste spelen op een eigen kleed op de vloer. Zo is het contact sneller gelegd met de oudere kinderen. De kinderen eten en drinken aan een eigen tafel met krukjes. Door te zitten op een kruk verbeterd hun zithouding en worden de rugspieren goed getraind. In de hal is een kastje waar ze hun schoenen zelf kunnen inzetten. De jassen hangen wat hoger zodat ze zich zelf niet kunnen bezeren.

In de woonkamer worden de kinderen ook omgekleed en verschoond. Zo is er altijd toezicht op de spelende kinderen.

Het speelgoed is gesorteerd in grote lades en bakken, ingedeeld per leeftijd zodat ieder kind snel en makkelijk zijn speelgoed kan vinden waar het mee wil spelen. Het speelgoed voor de grotere kinderen ligt wat hoger. Zij kunnen dan vragen wat ze willen doen zodat het veilig blijft voor de jongere kinderen. Ook kan er met het samen opruimen alles weer goed gesorteerd worden en kunnen ze elkaar hierbij helpen.

 

Slaapkamer

De jongere kinderen( tot anderhalf) liggen ieder op een eigen kamer. Of in een campingbedje of in een opvouwbare ledikant.

Vanaf de leeftijd van anderhalf slapen de kinderen samen op één kamer in campingbedjes. Ieder kind heeft zijn eigen bedje met slaapzakje en flanellen lakens. Ieder kind heeft ook een eigen knuffel in zijn bedje.

De slaapkamers zijn volledig verduisterd door middel van screens aan de buitenkant en velours gordijnen aan de binnenkant. Zo word de temperatuur  zomers ook altijd gewaarborgd en slapen de kinderen dieper doordat het  heel donker op de kamer is.

Tuin

Er is een tuin aanwezig bij het huis. Deze is afgesloten met een poort. Zodat de kinderen veilig in de tuin kunnen spelen. Er is ook een zandbak en veel fietsjes, steppen en auto’s aanwezig zodat er veel uitdaging voor de kinderen is. Er word regelmatig met de bal gespeeld, gooien, vangen en schoppen voor de grove motoriek. Ook is er stoepkrijt voor mooie tekeningen op de tegels.

Voor in de straat is een speelplaats met een glijbaan, schommel en klimrek. Ook hier is voldoende uitdaging voor de kinderen te vinden.

Huisdieren

Er is een waterschildpadje in huis. Deze staat op een slaapkamer waar de gastkindjes niet slapen.

We hebben een konijn in de tuin. Mani is een rustig konijn en laat zich graag aaien door de kinderen. De kinderen vinden het leuk en lopen regelmatig even naar het hok.

Visie

Mijn visie is vooral het bieden van een veilige, warme en liefdevolle omgeving waarin kinderen, ieder in hun eigen tempo zich kunnen ontplooien naar hun eigen kracht en talenten.

Dat daardoor de ouder(s) met een gerust hart kunnen werken!

 

Het bieden van emotionele veiligheid

De kinderen worden altijd zelf door de gastouder onthaalt en meegenomen naar de groep. Ook is er een vaste structuur aanwezig  in de dagindeling zodat de kinderen zich snel veilig voelen. Er word naar elkaar geluisterd en we benaderen elkaar positief. Als een activiteit niet zelf  lukt word er door een ander kindje of de gastouder geholpen zodat het wel positief word afgesloten zodat er geen frustratie ontstaat, en het de volgende keer misschien wel alleen lukt. De kindjes hebben per dag een vaste plek aan tafel zodat ze zich ook echt thuis kunnen voelen. De gastouder is altijd zichtbaar in de buurt als de kinderen vrijspelen. Als de gastouder een jonger kindje eerder naar bed brengt word dit altijd duidelijk gezegd zodat ze weten dat ze even weg is. Het speelgoed is afgestemd op de leeftijd van de kindjes zodat het uitdagend en stimulerend werkt. Ook is het speelgoed goed gesorteerd zodat ze alles makkelijk kunnen vinden en weer opruimen. Ieder kindje heeft een eigen bedje met eigen lakens en slaapzak. Ook een eigen knuffel( het zei van thuis of van de opvang) in bed voor de emotionele veiligheid. Dit is dan al snel vertrouwd voor de kindjes.

 

Als er thuis iets bijzonders aan de hand is word er in de opvang over doorgepraat zodat thuis goed word geïntegreerd en de verwerking doorgaat. Bijvoorbeeld  bij de dood van een huisdier, ziekte van opa of oma, of een groot feest. Door het kind dan te laten praten en samen het erover te hebben kan het kind zijn emoties kwijt. Ook door dit te delen met de andere kinderen van de groep kan het kind alles beter relativeren.

Het stimuleren van de persoonlijke competentie van het kind

 

Door de kinderen regelmatig vrij te laten spelen. Zowel binnen als buiten kunnen ze helemaal in hun fantasie opgaan. Door dan goed te observeren en er later aan tafel weer op terug te komen worden ze zich bewust wat ze aan het doen waren. Zo kunnen ze al vertellend erachter komen waar hun interesses liggen. Omdat ieder kind ook weer eens meegaat in de fantasie van een ander kind leren ze iedere keer weer nieuwe dingen.  Door later hier als gastouder weer op door te gaan kunnen ze echt ontdekken of dit iets voor ze is.

Regelmatig nieuwe activiteiten en speelgoed aanbieden zodat hun interesse gewekt kan worden voor andere mogelijkheden. We zingen veel liedjes door de dag ook tijdens het spelen en regelmatig maken de kinderen hun eigen lied. Door te luisteren en complimentjes te geven durven ook de andere kindjes dit te doen. Ook pakken we regelmatig de ritme instrumenten erbij zodat we op onze eigen liedjes muziek kunnen maken. Ook de kindjes die meestal niet meedoen met de muziek worden dan meestal wel enthousiast.

Als kinderen ergens veel plezier aan beleven, kijken of er verdieping mogelijk is. B.v. iemand houd erg van puzzelen, er worden dan wel puzzels aangeboden van een hoger niveau voor meer uitdaging. Zolang er maar geen frustratie ontstaat. Zolang het kind er plezier aan beleefd is het goed.

 

Het stimuleren van de sociale competentie van het kind

Het is belangrijk dat de kindjes sociaal met elkaar leren omgaan. In de groep zijn alle leeftijden aanwezig van 0 tot 4 jaar. Ze leren hierdoor al snel dat ze soms zachtjes moeten doen als een heel jong baby’tje slaapt op de bank. Of als een wat oudere baby op de grond op zijn kleedje speelt dat ze niet zomaar erover heen kunnen vallen. Ze houden dan ook echt rekening met elkaar. Dit bespreken we dan ook met zijn allen. Zo word het nieuwe kindje al gauw deel van de groep ook al speelt het nog niet met ze samen.

Ook leren ze samen spelen en delen van het speelgoed. Afpakken mag niet, gebeurd dit wel dan word het kindje even apart genomen van de groep. De gastouder vraagt dan of ze weet of dit niet mag en anders word het rustig uitgelegd. Daarna word gevraagd of ze het weer wil goed maken. Meestal  is dit voldoende om het kind te laten leren of iets goed of fout is. Samen maken we het dan weer goed met het andere kindje en kunnen ze weer samen spelen.

Als er ruzie ontstaat tijdens het spelen dan probeer ik het ze eerst zelf te laten oplossen, Meestal lukt dit ook. Zo niet dan probeer ik het gesprek te leiden tot ze er weer samen uitkomen.

Aan tafel leren ze te wachten totdat alle kindjes klaar zijn. Dan pas mogen ze van tafel af en hun krukje opruimen. Ze leren rustig te wachten en praten dan met elkaar. Ze mogen om de beurt iets vertellen en luisteren naar elkaar.

 

Het overbrengen van normen en waarden

 

Tijdens de opvang probeer ik zoveel mogelijk van mijn normen en waarden aan de kinderen te laten zien. Goed voorbeeld doet bijna altijd goed volgen. Ze ruimen zelf hun schoenen op en ook met opruimen helpen ze elkaar. Aan tafel word er met een vorkje brood en fruit gegeten. Als de kinderen klaar zijn mogen zij de bekers en bordjes opstapelen. Ook word er rustig met elkaar gepraat en niet gegild naar elkaar toe. De kinderen wachten totdat het laatste kindje klaar is voordat ze van tafel gaan.

Ook leren we elkaar te helpen waar nodig. B.v. een kindje is een speeltje kwijt dan gaan we met zijn allen even zoeken en vinden we het snel. Of de kindjes gaan zichzelf uitkleden en het lukt nog niet helemaal. Ook hierbij kunnen ze elkaar even helpen. De oudere kindjes helpen dan weer de jongere. Die zullen dat op hun beurt ook weer doen omdat ze dat mee gemaakt hebben.

Met de oudere kinderen word er ook gepraat over afvalscheiding en zij zijn zicht dan ook al snel bewust dat papier en plastic toch echt in een andere bak horen. Zo word de bewustwording voor het milieu snel gekweekt.

Respect voor andere culturen vind ik zelf erg belangrijk. Er zijn een aantal kinderen uit een ander land in de opvang aanwezig. Door met de kinderen hierover te praten en rollen spellen te spelen worden ze bewust van de verschillen en dat dit ook mag. Ze kunnen daardoor ook wel eens wat overnemen en dit eigen maken voor hun.

Dagindeling

 

07.30 – 09.00 uur Binnenkomst kinderen  – overdracht van de ouders/ vrijspelen
09.00 – 10.00 uur Gezamenlijk spel, muziek maken en daarna samen opruimen
10.00 – 10.15 uur Drinken met b.v. kaas en komkommer en boekje voorlezen
10.15 – 11.30 uur Bij mooi weer buiten spelen anders tekenen, puzzelen liedjes zingen
11.30 – 11.45 uur Samen opruimen
11.45 – 12.15 uur Lunchen met elkaar aan tafel
12.15 – 12.30 uur Omkleden en naar bed
12.30 – 14.45 uur slapen
14.45 – 15.00 uur Wakker worden en aankleden ( zoveel mogelijk zelf proberen met evt. hulp)
15.00 – 15.15 uur Samen drinken en vers fruit/groenten eten
15.15 – 17.00 uur Bij mooi weer buiten spelen anders vrij spel, verkleedspelletjes, zingen en dansen of andere gymspelletjes
17.00 – 18.30 uur Samen opruimen boekjes lezen, puzzelen en overdracht met de ouders

Baby’s hebben hun eigen ritme totdat ze groot genoeg zijn en mee kunnen doen met de groep.

Vraagouders

Voordat de opvang begint bespreken we hoe het is met het kind(eren). Of er nog bijzonderheden zijn waar ik rekening mee kan houden en hoe de ontwikkeling gaat.

Na afloop van de opvang bespreken we altijd even hoe de opvang is gegaan. Wat ze gedaan hebben zodat de ouders weer goed op de hoogte zijn als de kinderen met de verhalen komen.

Soms word er bij de allerjongste met een schriftje gewerkt, vooral voor voedings- en slaaptijden. De rest gebeurd wel mondeling.

Huisregels

Regels zijn nodig om een aantal zaken rustig te laten verlopen. Bij ons gelden de volgende regels:

-er word alleen aan tafel gegeten en gedronken
-we helpen elkaar waar we kunnen
-we gebruiken speelgoed waar het voor bestemd is( buiten speelgoed blijft buiten b.v.)
-schoenen gaan uit in huis, voor goede voetontwikkeling en veiligheid
-Even vragen of je naar de keuken mag( prullenbak)
-we respecteren elkaar
-we praten rustig met elkaar

Evaluatie

Het beleidsplan zal via de mail naar de ouders worden verspreid . In de toekomst zal dit gebeuren bij een intake gesprek.

Het beleidsplan zit altijd in de map. De vraagouders kunnen het altijd inkijken als ze dit willen.

In de toekomst zal dit ook op de nog in ontwikkeling zijnde website komen te staan zodat het makkelijker inzichtelijk word voor iedereen.

Met de GOB’s word het beleidsplan besproken met de jaarlijkse evaluatie. Zo kan er ook de nodige aanpassingen gemaakt worden als dit nodig mocht zijn.